Logo Praktijk voor Yoga en Meditatie Diana van Gelder

YOGA

HATHA-YOGA

Bij Hatha-yoga doen we lichamelijke oefeningen op een bepaalde manier.

Deze oefeningen bieden veel fysieke voordelen; o.a.

  • ontspanning
  • een goede lichaamshouding
  • een sterker en soepeler lichaam
  • een betere bloed- en energiecirculatie
  • een ruimere, vrijere ademhaling

Maar.....daar blijft het niet bij: Yoga is een innerlijke ontdekkingsreis voor degenen die daar aan toe zijn: een proces van bewustwording van het eigen functioneren.

Door de manier waarop we de oefeningen uitvoeren; onderzoekend, met aandacht en zo min mogelijk oordelend, kan verkramptheid uit lichaam én geest verdwijnen. We kunnen ervaren hoe deze twee elkaar beïnvloeden.

Meer innerlijke vrijheid en rust kan ontstaan en een gevoel van verbondenheid met het ons omringende.

En zo komen we uit bij het uiteindelijke doel van Yoga: het verenigen van lichaam, geest én ziel. (of vul zelf in: het Onbenoembare, de Kosmos, het Zelf, je Boeddhanatuur enz.)

  

DE LESSEN

De opbouw van een les kan variëren; liggende, zittende en staande oefeningen in wisselende volgorde. Een evenwichtige les omvat zowel stevige als zachte oefeningen, dynamische en statische oefeningen, ondersteund door de ademhaling.

We doen regelmatig klassieke yogahoudingen ( asana's), maar ook oefeningen uit andere disciplines, bijv. op het gebied van Ademtherapie.

Meestal wordt de les afgesloten met een liggende ontspanning; het effect van de oefeningen werkt dan door en de energie kan vrijelijk doorstromen.

Voor de liefhebbers is er na afloop een kopje thee.

VOOR WIE

In principe kan iedereen Yoga beoefenen; jong of oud, lenig of niet. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen zgn. 'beginners' en 'gevorderden', ieder doet op zijn/haar niveau mee.

De oefeningen zijn over het algemeen niet zwaar, wel vaak intensief. Een eenvoudige, ‘kleine' oefening kan vaak meer teweegbrengen, mits met aandacht uitgevoerd, dan één, waarbij het lichaam, op haast acrobatische wijze, in de knoop gelegd wordt.

Het maakt deel uit van de oefening om zelf te leren rekening te houden met event. beperkingen. Het lichaamsbewustzijn te vergroten en zelf te leren voelen wat wel en niet kan en daar ook vrede mee te hebben. Het gaat bij Yoga tenslotte niet om prestatie of competitie.

Bij ernstige fysieke of psychische klachten kan het raadzaam zijn tevoren de huisarts te raadplegen en ook de docente hiervan op de hoogte te brengen.